miércoles, 19 de febrero de 2020

5 mesos i 2 assigatures. Què ha canviat?

Aquesta entrada pretén ser un resum i una reflexió sobre el que he après a l'assignatura Processos i Contextos Educatius del primer bloc teòric i, a la seva continuació, Investigació i Innovació Educativa del segon bloc, tenint en compte el tast de realitat que varen ser les dues setmanes d'observació a un centre de secundària.
Al següent vídeo-presentació creat amb Genial.ly pots veure el camí recorregut durant els darrers cinc mesos:




Anar a classe, escoltar al professor/a, fer els deures del llibre o una fitxa, estudiar i fer un examen. Això és el que record del meu pas per la secundària, en general. Ara sé que això té nom propi: les 3R (rebre, repetir i recordar) i és el que considerem la metodologia didàctica tradicional. És una pedagogia d’ensenyança en massa, igual per tothom, sense adaptacions i flexibilitats. (Area,2015)

Amb la incorporació de les TIC comença un procés de canvis de metodologies que està representat resumidament a la següent infografia: El camí a l'educació amb TIC. Un llarg camí que ens porta a un enfoc pedagògic revolucionari: l'alumne més que rebre i emmagatzemar informació ha d’aprendre a cercar, seleccionar i analitzar aquella informació en diferents fonts de consulta. D’aquesta manera el rellevant de l’aprenentatge no és el desenvolupament de la capacitat memorística sinó dels processos d’anàlisi i reflexió. (Area,2015) Aquest pensament ens apropa al tema central: l’aprenentatge autoregulat (SRL), concepte que hem estudiat teòricament però que també hem dut a la pràctica durant les diferents sessions i activitats de les assignatures nomenades a l’inici. A més, un  dels models que fomenten l’aprenentatge autoregulat és l’aprenentatge basat en problemes o projectes (ABP) que utilitzàrem per realitzar la nostra primera versió de la seqüència d’activitats.  

Llavors, de com jo havia estudiat a les informacions i explicacions del màster hi havia una diferència abismal. Un canvi revolucionari, fonamentat i molt necessari però a la pràctica aquesta transformació és real?

Font: Pixabay


La resposta és depèn. Depèn del centre, del professor i de la classe. Durant les setmanes d’observació al centre, vaig tenir la sort de poder veure a diferents professors de matemàtiques i d’altres especialitats donant classe. És cert que alguns seguien amb la metodologia tradicional però d’altres feien activitats més innovadores, treball cooperatiu o no depenien del llibre. Petits canvis que a poc a poc s’aniran convertint en grans i potser arriben al nivell d’altres com han pogut viure companys a altres centres.
Els canvis mai són fàcils, fan por i requereixen temps però si treballem junts, fomentem la cultura col·laborativa i la de formació del professorat veurem la llum.  Està clar que no tota innovació ha de passar per les TIC però si que és cert que amb elles podem crear entorns personals d’aprenentatge (PLE) on connectar amb altres persones, compartir contingut...

Per tant, pocs dies abans de començar el segon període de pràctiques si gir la vista enrere m’adon que vaig entrar pensant que ser bona professora depenia de si els meus alumnes entenien els continguts i aprovaven. Ara puc dir que això evidentment és una part però canviant aprovar per aprendre (de tema d’avaluació hi ha per fer una altra entrada al blog) però l’important realment és ser la guia perquè els alumnes siguin persones competents, capaços d’autoregular-se i de formar part del seu aprenentatge. Després de les primeres pràctiques tenc l’esperança que existeix professorat que vol avançar, millorar i apostar pel canvi.

Les coses no es canvien d’un dia per l’altre així que comencen com més aviat millor.

Ara toca entrar a les aules, desitjar-me sort!

No hay comentarios:

Publicar un comentario