Cada
època històrica es va servir de nous codis i nous llenguatges per a contenir i
transmetre informació. El
primer va ser el llenguatge oral, després el va seguir l’aparició i difusió de
l’escriptura, i el tercer gran canvi el va produir la impremta. La
impremta va contribuir a una autèntica revolució en la difusió del coneixement i
de les idees. I ara estem amb la quarta revolució, l’ús de les TIC. (Blázquez, 2000)
Això
implica un canvi en la forma educativa, passa d’estar basada en el llibre a la
tecnologia i tot el que ella ens aporta. En un sentit més ampli, ja que no només
cercam informació sinó també hem de saber què fer amb ella i amb qui.
Internet
ha incrementat considerablement les possibilitats d’aprenentatge per ser una gran
font d’informació i per connectar i facilitat la comunicació entre moltes
persones. Per aquesta raó, és molt interessant tenir un entorn personal d’aprenentatge
(PLE). S’entén com a PLE al conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i
activitats que cada persona utilitza de manera assídua per aprendre (Adell i Castañedo, 2010).
El PLE
del nostre grup ha estat el següent:
Com
podem observar l’hem relacionat amb l’aprenentatge autoregulat (SRL), ja que cada
fase del PLE pot ser considerada com un procés d’aprenentatge i comporta
planificació, execució i autoreflexió.
En
el meu PLE té especial importància Twitter perquè és una de les eines que més
ha enriquit i possiblement enriquirà el meu aprenentatge, ja que és una gran
font d’informació i recursos però no només això, sinó que és un lloc on trobar
i compartir experiències. A més, de ser un canal d’informació per seguir l’actualitat.
D’altra banda Blogger per l’ús que he fet fins ara ha tingut més pes en la part
d’autoreflexió ja que és, on després d’haver fet determinades tasques, he hagut
de compartir-les i comprovar si estaven com esperava, analitzar si les
milloraria... Tot i això, crec que Blogger té moltes possibilitats per exercir
la docència (fer feina en grup, reflexions, documentar processos...) però
sempre que estigui connectat a una xarxa social que doni difusió com pot ser
Twitter o Instagram.
En l’actualitat,
els adolescents es connecten diàriament a internet i coneixien diferents eines
com pot ser Twitter o Instragram però fan
un ús limitat d’elles (o inclús en determinades ocasions incorrecte). Llavors,
crec que el docent ha de ser el guia per ampliar la seva visió de les opcions
que té internet i el bon ús d’ell per millorar el seu procés d’aprenentatge. De la mateixa manera que a mi m’ha servit
Twitter i Blogger ho podem adaptar a les aules per a que funcioni amb els adolescents.
Finalment,
destacar que si ens fixam de nou en el nostre PLE als apartats d’accedir a la
informació (oberta) i compartir informació hi ha
eines que es repeteixen: Twitter, Youtube o Blogger... D’aquí la importància de
compartir el que feim per poder crear nova informació i alimentar, com ja hem
comentat abans, la font més gran d’informació,
Internet.
No hay comentarios:
Publicar un comentario