lunes, 3 de febrero de 2020

Entorn personal d'aprenentatge


Cada època històrica es va servir de nous codis i nous llenguatges per a contenir i transmetre informació. El primer va ser el llenguatge oral, després el va seguir l’aparició i difusió de l’escriptura, i el tercer gran canvi el va produir la impremta. La impremta va contribuir a una autèntica revolució en la difusió del coneixement i de les idees. I ara estem amb la quarta revolució, l’ús de les TIC. (Blázquez, 2000)
Això implica un canvi en la forma educativa, passa d’estar basada en el llibre a la tecnologia i tot el que ella ens aporta. En un sentit més ampli, ja que no només cercam informació sinó també hem de saber què fer amb ella i amb qui.

Internet ha incrementat considerablement les possibilitats d’aprenentatge per ser una gran font d’informació i per connectar i facilitat la comunicació entre moltes persones. Per aquesta raó, és molt interessant tenir un entorn personal d’aprenentatge (PLE). S’entén com a PLE al conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona utilitza de manera assídua per aprendre (Adell i Castañedo, 2010).  

El PLE del nostre grup ha estat el següent:



Com podem observar l’hem relacionat amb l’aprenentatge autoregulat (SRL), ja que cada fase del PLE pot ser considerada com un procés d’aprenentatge i comporta planificació, execució i autoreflexió.

En el meu PLE té especial importància Twitter perquè és una de les eines que més ha enriquit i possiblement enriquirà el meu aprenentatge, ja que és una gran font d’informació i recursos però no només això, sinó que és un lloc on trobar i compartir experiències. A més, de ser un canal d’informació per seguir l’actualitat. D’altra banda Blogger per l’ús que he fet fins ara ha tingut més pes en la part d’autoreflexió ja que és, on després d’haver fet determinades tasques, he hagut de compartir-les i comprovar si estaven com esperava, analitzar si les milloraria... Tot i això, crec que Blogger té moltes possibilitats per exercir la docència (fer feina en grup, reflexions, documentar processos...) però sempre que estigui connectat a una xarxa social que doni difusió com pot ser Twitter o Instagram.

En l’actualitat, els adolescents es connecten diàriament a internet i coneixien diferents eines com pot ser Twitter o Instragram  però fan un ús limitat d’elles (o inclús en determinades ocasions incorrecte). Llavors, crec que el docent ha de ser el guia per ampliar la seva visió de les opcions que té internet i el bon ús d’ell per millorar el seu procés d’aprenentatge.  De la mateixa manera que a mi m’ha servit Twitter i Blogger ho podem adaptar a les aules per a que funcioni amb els adolescents.

Finalment, destacar que si ens fixam de nou en el nostre PLE als apartats d’accedir a la informació (oberta) i compartir informació  hi ha eines que es repeteixen: Twitter, Youtube o Blogger... D’aquí la importància de compartir el que feim per poder crear nova informació i alimentar, com ja hem comentat abans, la font més gran d’informació, Internet.

No hay comentarios:

Publicar un comentario